Vitamiine on vaja ka silmade tervise heaks

Elen Nikker, Südameapteek
Elen Nikker, SüdameapteekFoto: Südameapteek
Nägemine on inimese üks tähtsamaid meeli. Liigne arvutiga töötamine, auto juhtimine, pikaajaline lugemine ja ülepinge tekitavad silmade väsimust. Silmi saab hoida, kui õigesti toituda või võtta juurde toidulisandeid.

Silma tervist aitavad hoida luteiin, zeaksantiin, A-, E-, C -vitamiinid, tsink, mustikas ja oomega rasvhapped.
Silmapõhja keskkohas asub kollatähn, mis on vajalik teravaks nägemiseks (nt lugemisel, peente üksikasjade kindlakstegemisel ja värvide eristamisel). Kollatähnis on suures koguses karotenoide. Nende hulk väheneb aga järk-järgult. Inimese silmas leidub kahte sorti karotenoide: luteiini ja zeaksantiini.
Luteiin ja zeaksantiin on kollased pigmendid, mis on nagu looduslikud päikeseprillid, kaitstes silma kahjuliku ultraviolettkiirguse eest. Uuringud on näidanud, et luteiin ja zeaksantiin aitavad säilitada paremat nägemist, eriti hämaras valguses. Luteiin ja zeaksantiin võivad aeglustada kollatähni kärbumist. Lisaks on nendel ka antioksüdantne toime. Need neutraliseerivad valgusega kokkupuutel vabanevaid vabu radikaale, mis võivad kahjustada võrkkesta membraanilipiide. Luteiin aitab hoida tervena ka silma kahte väga tähtsat osa ? läätse ja kollatähni.

? Luteiini vajadus on suurem vanuritel, suitsetajatel, siniste silmadega inimestel ja naistel menopausi ajal.
Luetiini ja zeaksantiini leidub näiteks maisis, spinatis ja munas.

? A-vitamiin on antioksüdant, millel on oluline roll nägemises. A-vitamiin kaitseb silma limaskesta bakterite eest, vähendades sellega infektsioonide riski. Selle puudus põhjustab kanapimedust, kuivsilmsust ja sarvkesta pehmenemist.
A-vitamiin aitab silmadel kohaneda pimeduses, ennetab kollatähni kärbumisest põhjustatud pimedaks jäämist, ennetab kae moodustamist, hoiab silma limaskesta niiskena, aitab kaitsta sarvkesta
Inimene omastab A-vitamiini põhiliselt loomsetest allikatest, kuid ka vähesel määral taimsest toidust pärit beetakaroteenist, muundades seda A-vitamiiniks.

? Tsink aitab A-vitamiinil imenduda ja seeläbi luua melaniini, mis kaitseb silma. Veel aitab tsink parandada öist nägemist. Tsink kaitseb kanapimeduse eest ja hoiab ära kollatähni kärbumist. Suures koguses sisaldavad tsinki austrid. Lisaks leidub tsinki ka loomalihas ja munades.

? E-vitamiin on oluline antioksüdant, mida leidub mitmes erinevas vormis, kuid inimese organism omastab seda kõige paremini alfa-tokoferoolina. Arvatakse, et E-vitamiinil on tähtis roll silma kaitses, näiteks on E-vita­miini puuduse üks tunnustest nägemise halvenemine. Lisaks aeglustab see ka kollatähni kärbumist ning takistab kae moodustamist. E-vitamiini saame peamiselt taimsetest toitudest (nt pähklid ja erinevad taimsed õlid).

? E-vitamiiniga koos on hea võtta seleeni, mis aitab
E-vitamiinil imenduda.
Seleen on antioksüdant, mis soodustab kapillaaride arengut ja parandab vereringet, sealhulgas aitab parandadasilmavereringet.

? C-vitamiin on vesilahustuv vitamiin ja antioksüdant, mida leidub paljudes puu- ja juurviljades. C-vitamiin toetab silmas olevaid veresooni, tagades nende elastsuse ja takistades kae moodustamist.

? Mustikaekstraktis sisalduvad toimeained parandavad nägemisvõimet hämaras ja pimedas. Lisaks tugevdavad need väikeste veresoonte seinu ning parandavad silma vereringet.
Need ühendid aitavad kaitsta ka silma võrkkesta ja veresoonte bioloogilisi struktuure oksüdatiivsete kahjustuste eest. Lisaks aitab mustikaekstrakt silmadel kohaneda pimedusega.

? Silma arengus ja kaitses mängivad olulist rolli ka essentsiaalsed rasvhapped. On tõestatud, et kaks oomega-3-rasvhappet, dokosaheksaeenhapet (DHA) ja eikosapentaeenhapet (EPA), omavad olulist rolli nägemise arengul ja säilitamisel.

? Silma võrkkest sisaldab kõrges kontsentratsioonis dokosaheksaeenhapet, mis viitab selle olulisusele silma ainevahetuses. Eikosapentaeenhappel on tähtis roll DHA sünteesil. Mitmed uuringud on näidanud EPA ja DHA olulisust nägemise arengus lootel ja imikutel. Täiskasvanutel aitavad need rasvhapped kaitsta silma võrkkesta. Silma võrkkesta, veresoonte ja närvide varustamine täiendava oomega-3-rasvhapete kogusega aitab säilitada nägemise teravust. DHA on oluline ka võrkkesta rakkude kaitsmiseks

? Ka kuiva silma sündroomi seostatakse oomega-3 puudusega. Rasvhapped EPA ja DHA aitavad muuta ja hoida rasu hulka pisara lipiidkihtides.
Lisaks seostatakse oomega-3 puudust erinevate silmahaigustega, nagu näiteks kollatähni kärbumise ja glaukoomiga.

Parima tulemuse oma silmade kaitsmisel saab, kui kasutada eelmainitud toimeaineid koos. Apteekides on saadaval laias valikus erinevaid tooteid silmadele. Sobiva preparaadi aitab leida apteeker.

Äripäev
16. December 2015, 13:14
Vaata EST või RUS arhiivi