Kaalu langetada ja väsimust peletada on lihtsam, kui tunned oma geene

Kas oled mõelnud, et tahaksid nüüd kevade lõpus ja suve hakul veelgi tervislikumalt elada, tunda ennast reipamana ning mõned kilodki kaotada?

Selleks, et oma eesmärgid saavutada, vajad personaalset lähenemist. Iga inimene vajab erinevaid toitained, sh rasvu, süsivesikuid ja vitamiine, eri koguses. See, kui palju konkreetseid makrotoitaineid või vitamiine just sina vajad, sõltub suuresti pärilikkusest ja geenidest. Tundes oma geene ja keha, on märksa efektiivsem tervislikult oituda ja kaalu alandada.

Geneetika seos igapäeva eluga, sh kaalulangetamisega
Teadlased on juba pikalt uurinud inimeste geene ning nende seost haiguste ja teiste elu väga erinevate aspektidega, nt saab Sinu geenide põhjal ennustada: kui väga Sulle meeldib reisida, kui laisk Sa oled, milliste toitude järgi on Sul suurem isu ning isegi seda, millist parteid valimistel suure tõenäosusega eelistad.
Geenide abil saad määrata palju väga põnevaid asju, aga praktilisema poole pealt: geenid on abiks ka kaalu langetamisel ning tervislikuma toitumisviisi leidmisel. Geenide põhjal saab ennustada, kas Sinu organism talletab kergemini süsivesikutest või rasvadest saadud energiat. Mõnede organism võib kiirelt ja efektiivselt lagundada süsivesikuid ilma, et nad võtaksid kaalus juurde, kuid samas võib hoopis rasvasid toidust paremini talletada ja kaalutõusu põhjustada. Samas on teadlased leidnud geenivariatsioone, mille korral oled saledam, kui tarbid ohtralt taimseid rasvu - õlisid.

Kaalu alandamisele aitab kaasa oma isude teadmine, nende tunnistamine ja oma toitumise jälgimine
Ka see, millised toidud Sulle rohkem maitsevad on suuresti pärilik ja põhineb Sinu geenidel. Kui oled märganud, et Sul on suurem isu rasvaste toitude järele, saad rasvade osakaalu oma toidus teadlikult vähendada. Kui oled mõnda aega oma toitumises vastavaid korrektuure teinud, siis muutub sellise toidusedeli järgimine järjest lihtsamaks. Teaduslikud uuringud näitavad küllastunud rasvade tarbimisel sõltuvuslaadset efekti – kui oled harjunud eelistama ja sööma rasvarikast toitu, nõuab Sinu keha seda aina rohkem ja rohkem. Seda sellepärast, et rasvase toidu söömine ei tekita rahuldustunnet enam sama kiiresti kui varem ja selleks, et keha saaks saata ajju piisavalt tugeva küllastussignaali, pead sööma üha suurema koguse rasvarikast toitu.

Samas ei pruugi rasvase toidu vältimisest kaalu langetamisel olulist kasu olla – võimalik, et oled just nende inimeste seas, kes võib oma geenianalüüsi alusel teadlikult suurendada küllastamata rasvade osakaalu oma toidus ning selle abil tervislikult kaalu kaotada.

Vitamiinide õige tarbimine on vajalik heaks elukvaliteediks ja võib aidata kaasa kaalualandamisele
Vitamiinid on üks tähtsamaid osi tervislikust toitumisest. Need panevad aluse heale enesetundele (vitamiinide sünergism, üks tähtsamaid nt vit D), vaimse töö efektiivsusele (B vitamiinide kompleks) ning tervislikule vananemisele (luude hõrenemise vältimisel vajalik vit D). Vitamiinid mängivad tähtsat rolli ka kehakaalu reguleerimisel, kui tarbid vitamiine enda kehale parajas koguses, aitab see vältida liigsöömist ja magusaisu. Samamoodi nagu makrotoitaineidki, vajavad inimesed ka vitamiine väga erinevates kogustes – mõnel tekib nt vitamiin D defitsiit palju kergemini kui teisel. Seda kui palju peaksid Sina vitamiine tarbima saab jällegi ennustada geenide põhjal.

Geenitesti saad teha kodust lahkumata
Oma geneetilist eripära saavad uurida lasta kõik inimesed, kel on selleks huvi. Tallinnas asuv Geenitestide Labor on keskendunud geenidele, millel on seos erinevate toitumise aspektidega. Koostöös toitumisspetsialistidega koostatakse analüüsi andmete alusel ka soovitused, mida erinevate geenivariatsioonidega inimestel on oluline järgida, et oma kehakaalu hõlpsamalt kontrolli all hoida (FiguraGen Weight test). FiguraGen Vita testi abil saad määrata oma geneetilise eelsoodumuse vitamiinide puudulikkuse tekkeks ning tulemustest lähtuvalt saad teada, kuidas parandada enda elukvaliteeti ning tervist.



Äripäev
03. May 2018, 14:02
Vaata EST või RUS arhiivi