Tomat ja tervis: 12 olulist fakti

Tomat pole mitte ainult tervislik, vaid ka maitseb hästi.
Tomat pole mitte ainult tervislik, vaid ka maitseb hästi.Foto: Jungent
Mõned aastad tagasi Inglismaal valminud uuringus tunnistati tomat kõige tervislikumaks toiduaineks maailmas.

Eks ole tore, et tomat pole mitte ainult tervislik, vaid ka maitseb hästi?

1. ERITI KASULIK LÜKOPEEN. Tomati muudab nii tervislikuks just lükopeen – võimas anti-oksüdant, mis tugevdab rakkude struktuuri ja parandab nende suhtlemist naaberrakkudega. Seeläbi aitab lükopeen ära hoida nii vähki kui ka südamehaigusi.

2. MAHLAST SAAB ROHKEM VÄGE. Tomat on üks väheseid köögivilju, mis on kasulik nii toorelt kui ka kuumutatult. Kuna lükopeen vabaneb alles tomatite kuumutamisel, omastab inimese organism seda paremini tomatitoodetest, näiteks ketšupist või tomatimahlast.

3. PALJU HÄID VITAMIINE. Tomat sisaldab rohkesti kasulikke vitamiine: A-, C-, K- ja E-vita-miini ning folaati. Uhkesti leidub küpsetes tomatites ka mineraalaineid: vaske, rauda, joodi, fluori, tsinki, kaaliumi, magneesiumi ja fosforiühendeid.

4. PARANDAB AINEVAHETUST. Kuna tomat sisaldab palju joodi ning mõjutab seeläbi kilpnäärme hormoonide sünteesi, ergutab see ainevahetust. Samuti turgutab tomatite söömine või tomatimahla joomine seedenäärmete tööd.

5. KAALULANGETAJA ABILINE. Kuna tomat sisaldab palju vedelikku, on see suurepärane toiduaine juhul, kui soovid kaalu langetada. Kunagise ülipopulaarse Kaalujälgijate süsteemi järgi oli tomatimahl nn null-punkti-jook, mida võis juua piiramatus koguses. Võrreldes näiteks õuna- või apelsinimahlaga annab tomatimahl oluliselt vähem energiat, ehk siis sobib ideaalselt kaalulangetajale.

6. MAHL AITAB PÄEVA ALUSTADA. Tervisliku toitumise mätta otsast vaadates on päeva tähtsaim toidukord just hommikusöök. Paraku on paljudel meist aga hommikuti kiire või siis pole lihtsalt isu. Sel juhul tuleks juua vähemasti klaas mahla – näiteks tomatimahla, mis sisaldab rohkesti vitamiine, mineraal- ja kiudaineid.

7. SÜDAME PARIM SÕBER. Uuringud on näidanud, et inimesed, kelle veri sisaldab vähe lükopeeni, haigestuvad sageli südame-veresoonkonna haigustesse. Lükopeenirikas toitoit (näiteks tomatimahl) parandab südame verevarustust ja vähendab südamehaiguste riski.

8. TREETREENIJA ABIMEES. Pärast väsitavat treeningut sobib hästi klaas tomatimahla – see aitab kehal vabaneda biokeemilisest stressist, mille põhjustas füüsiline pingutus. Nii selgus Stockholmi ülikooli teadlaste korraldatud katsetest.

9. VÄGA HEA NAHALE. Tomatis sisalduvad vitamiinid ja lükopeen on nahale kasulikud. Lükopeen ja beetakaroteen kaitsevad nahka UV-kiirguse eest. Tomat aitab tekitada ka kollageeni, mis muudab naha elastsemaks ja siledamaks.

10.VÄHENDAB OSTEOPOROOSIRISKI. Toronto ülikooli teadlaste uuring näitas, et tomatimahl suurendab rakke kaitsevate antioksüdantide hulka ja aitab seeläbi võidelda osteoporoosi vastu. Uuringust selgus, et luude haigusi aitab vältida igapäevane umbes 30 mg lükopeeni, mille saad kahest klaasist tomatimahlast.

11. AITAB ENNETADA VÄHKI. Suurbritannias korraldatud uuringu järgi vähenes meestel, kes sõid igal nädalal rohkem kui kümme portsjonit tomatit, eesnäärmevähki haigestumise risk viiendiku võrra (portsjoniteks loeti nii toored tomatid kui ka tomatimahla klaasitäied).

12. MEESTELE ERITI KASULIK. Tomatit on alati peetud armuelu edendajaks ning see jutt pole laest võetud. Tomatid aitavad paremini kontrollida lihaseid (mis voodis kindlasti kasuks tuleb) ja suurendavad meeste viljakust. Hiljuti USAs läbi viidud uuring kinnitas, et juba tomatilõhn suurendab peenise verevarustust viie protsendi võrra!

Kõik tomati kasulikud omadused on säilinud Heinzi tomatimahlas, mis sisaldab 99% tomateid.

Heinzi mahla valmistatakse igal aastal ainult augustis ja septembris – värsketest, hoolikalt valitud tomatitest. Et tagada mahla tervislikkus, villitakse see klaaspudelitesse, mis suletakse spetsiaalse metallkorgiga. Kork takistab õhu ligipääsu mahlale kuni pudeli avamiseni.

Vaata EST või RUS arhiivi