Pingetüüpi peavalu

Pingetüüpi peavalu on tavaliselt tuntav mõlemal pea poolel, valu on pressiva või suruva iseloomuga. Peavalu võivad esile kutsuda mitmed erinevad tegurid. Põhjuste leidmine võimaldab valu ennetada.

Sümptomid:

  • pingetüüpi peavalu on tavaliselt mõlemapoolne, pressiva või suruva iseloomuga (mitte pulsseeriv)
  • kerge või mõõduka intensiivsusega
  • kestvusega 30 min kuni 7 päeva
  • valu ei intensiivistu rutiinse kehalise aktiivsusega
  • tavaliselt ei kaasne iiveldust
  • võib esineda valgus- või mürakartust.

Pingetüüpi peavalu võib vallandada:

  • emotsionaalne pinge või füüsiline pinge lihastes
  • ebaregulaarne toitumine
  • kohvi või kofeiini sisaldavate jookide liigne tarbimine
  • vedelikupuudus
  • unehäired
  • liiga vähe või liiga kaua magamine
  • vähene liikumine
  • psühholoogilised probleemid

Pingetüüpi peavalu ravi 

Oluline on leida peavalu põhjus. Näiteks kui peavalu tekib halvast magamise asendist, ei ole mõtet tarbida valuvaigisteid vaid korrigeerida magamisasendit või vahetada patja. Episoodiliste peavalude korral on efektiivsed apteegi käsimüügi valuvaigistid. Sagedaste ja krooniliste peavalude korral tuleb jälgida valuvaigistite kasutamise sagedust, et ennetada ravimite liigtarbimisest tingitud peavalu teket. Abi võib olla profülaktilisest ravist. 

Mittefarmakoloogiline ravi

  • Psühholoogiline ravi. Teaduslikult tõestatud efektiivsusega on järgnevad kolm psühhoteraapia meetodit. Relaksatsiooni eesmärk on aidata patsiendil ära tunda ja kontrollida pinget, mis tekib igapäevategevuste käigus. Patsient pingestab ja seejärel lõdvestab erinevaid lihasgruppe. EMG biotagasiside –eesmärk on aidata patsiendil ära tunda ja kontrollida lihaspingeid, pakkudes pidevat tagasisidet lihaste aktiivsusest. Seansid sisaldavad kohanemisfaasi, põhifaasi ning treeningfaasi, mis sisaldab ka tagasiside ja enesekontrolli faasi, kus patsient harjutab lihaspingete kontrollimist ilma tagasisideta. Kognitiiv käitumusliku teraapia eesmärk on õpetada patsiendile ära tundma mõtteid ja uskumusi, mis tekitavad stressi ja süvendavad peavalu. Need mõtted vaidlustatakse ja asendatakse positiivsete alternatiividega. Kasutatakse erinevaid harjutusi, nagu näiteks olukorra vaatamine läbi teise inimese vaatekoha, otsides ise uusi võimalikke lahendusi olukorrale või kavandades käitumuslikke muutusi.
  • Füsioteraapia on sagedamini kasutatav mittefarmakoloogiline meetod pingetüüpi peavalude ravis, sisaldades kehaasendi korrigeerimist, relaksatsiooni, võimlemisharjutusi, külma ja sooja ravi. Efektiivsem on mitme meetodi kombineerimine, nagu näiteks massaaž, relaksatsioon ja võimlemisharjutused.
  • Akupunktuuri efektiivsus on erinev, mõnedel patsientidel see aitab, teised peavad seda kordama regulaarsete ajavahemike järel, et hoida saavutatud tulemust ja kolmandad ei saavuta efekti. Kliiniliste uuringute käigus ei ole tõenduspõhisus tõestatud.

Kognitiiv-käitumuslikust teraapiast võib olla enam abi patsientidele, kellel on psühholoogilisi probleeme või afektiivset distressi. Biotagasisidest ja relaksatsioonist võivad enam abi saada liigse pinge all kannatavad patsiendid.

Pingetüüpi peavalu leevendamine

  • Soe vann või dušš; magamine; jalutamine.
  • Aseta valutavatele kohtadele (nt otsmik, oimukohad, kukal) külmakott. Apteekides on müügil külmad geelikotid ja universaalsed kotid, mida võib kasutada külmana või soojana.
  • Mõnedel inimestel on abi olnud joogast. Valu ajal piisab ühe harjutuse sooritamisest. Kui valu suureneb, ära edasi harjuta. Joogat tehes arvesta oma tervisliku seisundiga ja teiste haigustega (ettevaatust lülisambahaiguste korral). Joogaga tegelemist alusta jooga õpetaja juhendamisel, hiljem võid iseseisvalt kodus jätkata.

Ennetamine

  • Õpi stressi juhtimise tehnikaid.
  • Regulaarne mõõduka koormusega liikumine.
  • Tervislik elustiil.
  • Istu või lama vaikses pimedas ruumis ja püüa lihasrelaksatsiooni abil lõõgastada kaela, õlgade ja selja lihaseid. Relaksatsiooni tehnikaid on erinevaid nagu progressiivne lihasrelaksatsioon, meditatsioon, sügav hingamine, visualiseerimisharjutused. Relaksatsiooni harjutused suurendavad organismi vastupanuvõimet stressi suhtes ja võivad ennetada peavalu.

Artikli autor terviseteaduste magister Egle Türk. Vaata postituse originaali ja teisi postitusi tema blogist siit.

Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas