Hingamisharjutused krooniliste kopsuhaiguste korral

Hingamist hõlbustavate harjutuste sooritamisel on krooniliste kopsuhaiguste ravis oluline roll: sellega soodustatakse
õhuvahetust kopsudes ning pidurdatakse hingamiselundkonna krooniliste haiguste süvenemist. Hingamisharjutused on suunatud hingamislihaste jõu ja vastupidavuse arendamisele. Samuti aitavad need eemaldada bronhidest lima.

Lisaks arsti määratud ravimitele on krooniliste kopsuhaiguste ravis väga olulisel kohal järgmised tegurid:
•    suitsetamisest loobumine
•    tasakaalustatud toitumine
•    regulaarne füüsiline treening (kõndimine, jalgrattasõit, ujumine)
•    hingamist hõlbustavate harjutuste sooritamine

Hingamisharjutused

Regulaarsed hingamisharjutused parandavad õhuvahetust kopsudes ning pidurdavad hingamiselundkonna krooniliste haiguste süvenemist.

Hingamisharjutused on suunatud hingamislihaste jõu ja vastupidavuse arendamisele. Samuti aitavad need eemaldada bronhidest lima. Hingamist hõlbustavad asendid ja lõõgastusmeetodid vähendavad hingamiselundite haigustest põhjustatud stressi ja pinget.

Õhupuuduse korral suurendab puhkeasend koos optimaalse hingamistehnikaga hingamissügavust, aitab leevendada haigusnähte ja luua turvatunnet. Hingamislihaste parem jõudlus ja vastupidavus vähendab hapnikutarvet, suunab hapnikku teistesse lihastesse ning seega vähendab haigusest tingitud vaevusi, parandab töövõimet ja elukvaliteeti.

Oluline on see, et Te järgiksite tervishoiutöötajate nõuandeid, peaksite neist kinni ning sooritaksite harjutusi regulaarselt ka ise. Kui Teile jääb midagi arusaamatuks, küsige julgesti lisateavet oma ravimeeskonnalt.

Hingamist kergendavad asendid aitavad Teil hingamispuudulikkuse või astmahoo korral vabamalt hingata. Samuti on need abiks regulaarse hingamisrütmi taastamisel pärast kehalist koormust või psüühilist ärritust.

1.    Istuge „kutsari istes" ning toetuge küünarvartega reitele (a) või kõrgele lauale (b) või seiske „väravavahi asendis", sirutatud käsi reitele toetades (c). Hoidke asendit, kuni hingamine taas-tub.

2.    Rinnalihase venituseks ja rindkere avardamiseks istuge ning asetage käed sõrmseongus kuklale. Hoidke asendit 20 sekundit. Vajadusel korrake 2-3 korda.
Venitusharjutused aitavad normaliseerida hingamislihaste toonust. Rindkere avardamiseks ning rinnalihaste ja deltalihase venituseks istuge sirge seljaga. Sisse hingates sirutage käed kõrvale ning viige õlad taha kokku, samal ajal pöörake pöidlaid ja peopesi väljapoole. Hoidke asendit 1-2 sekundit. Seejärel tooge välja hingates käed tagasi alla, kõrvale. Tehke harjutust 3-5 korda.

Kaelalihaste venituseks istuge sirge seljaga ning kallutage aeglaselt pead õla suunas küljele. Tunnete venitust kaelalihastes. Hoidke asendit 3-4 sekundit. Korrake sama teisele küljele. Tehke harjutust 3-5 korda kummalegi poole.

Kopsu õhuvarustuse ja rindkere liikuvuse parandamiseks hingake roidelihaste abil: lõdvestage õlad ja asetage käed rindkere külgedele. Hingake läbi nina aeglaselt sisse - rindkere laieneb. Hoidke 1-2 sekundit hinge kinni. Välja hingake läbi väikeseks praoks kokku surutud huulte, rindkere maht väheneb. Sooritage harjutust 2-3 korda (vastavalt enesetundele) ja seejärel puhake 2 minutit. Korrake harjutuste komplekti 2-3 korda.

Õhupuudustunde kergendamiseks istuge mugavas asendis ning hingake rahulikult nina kaudu sisse. Hoidke 1-2 sekundit hinge kinni. Seejärel suruge huuled kokku ning hingake läbi huulteprao välja. Väljahingamine peab kestma kaks korda kauem kui sissehingamine. Sooritage harjutust 2- 3 korda (vastavalt enesetundele) ja seejärel puhake 2 minutit. Korrake harjutuste komplekti 2-3 korda.

Kui hingetoru piirkonnas on kuulda bronhiaalsekreeti, tuleb see 1-2 köhatuse abil sealt eemaldada. Köha esilekutsumiseks istuge mugavas asendis ning hingake läbi nina sügavalt sisse. Hoidke 1-2 sekundit hinge kinni. Seejärel hingake avatud suuga välja, hääldades „haff". Käed suruge samal ajal kõhulihastele.

Pudelisse puhumine aitab treenida hingamislihaseid ning kergendab väljahingamist. Istuge nii, et ülakeha on kergelt ette kallutatud. Hoidke pudelit enda ees laual. Hingake rahulikult nina kaudu sisse. Võtke toru ots suhu ja puhuge aeglaselt pudelisse „kopsud õhust tühjaks", nii et vesi kergelt mullitab. Seejärel võtke toru ots suust, hingake taas rahulikult sisse ja puhuge õhuvool läbi toru vette. Sooritage seda harjutust 5-6 korda päevas. Algul korrake puhumist 5-6 korda, hiljem juba 8 korda järjest.

Selleks on vaja:
•    1,5-2 liitri suurune mittepurunevast materjalist pudel, mis on täidetud veega (veesamba kõrgus 10 cm),
•    50 cm pikkune ja 10 mm läbimõõduga jäigem plastmassist voolik.

Koostanud: AS Ida-Tallinna Keskhaigla, Ravi 18, Tallinn

Infotelefon: 666 1900

Infoleht on võetud Ida-Tallinna Keskhaigla kodulehelt 31. mail 2016. Vaata värskendusi siit.

Äripäev
31. May 2016, 12:04
Vaata EST või RUS arhiivi