Sapiteede ja sapipõie põletik ja toitumine

Sobiva toiduvalikuga saab ennetada sapipõiepõletikke ja vähendada sapikivide tekitatud valusid. Toitude valikul on oluline rasva ja rasvaste toitude vähendamine. Muude toiduainete seedimisel on individuaalsed erinevused, mistõttu tuleb nende sobivust igaühel proovida.

Ära söö kõhtu liiga täis - nii koormad seedimist vähem.

Vähenda rasva ja rasvaste toitude söömist. Eriti väldi rasvas praetud toite. Rasvane toit põhjustab sapipõie kokkutõmbumise, mis võib tekitada sapihaigele valuhooge. Toitude seedimine on individuaalne. Katseta, millised toidud sobivad ja millised põhjustavad vaevusi. Suured hulgad mingit toitainet põhjustavad sageli vaevusi, aga väike kogus ei tee midagi.

Söö mitmekesiselt. Mitmekesise toitumise aluse moodustavad täisteraviljatooted, aedviljad ja vähese rasvasisaldusega piimatooted. Toidulauda täiendavad marjad, puuviljad, liha ja kala. Kui oled ülekaaluline, püüa kaalus alla võtta. Kaalu vähenemise korral on sapikivide ekkimise oht oluliselt väiksem. Maitseaineid kasutada tagasihoidlikult.

Oluline on vähendada rasvade kasutamist. Selleks:

Pane leivale väga õhuke määrdekiht. Kasuta lahjemaid määrdeid. Kasuta ilma rasvata piima või hapupiima. Jookidest sobivad vesi, mineraalvesi ja lahjemad mahlad. Söö rohkem kala ja linnuliha. Toidud valmista ilma rasvata keeda või hauta, nt supid ja potiroad; ahjus ahjupotis, küpsetuskotis, küpsetuspaberil, fooliumis või savipotis; mikrolaineahjus; teflonpannil. Valmis toidud soojenda vesihaudes, mikrolaineahjus, grillis või teflonpannil väiksel tulel.

Soovitatavad toiduained

Aedviljad - aedviljadest sobivad kõik, mis ei tekita vaevusi nt. porgand, punapeet, tomat, lehtsalat, hiina kapsas, spinat, suvekõrvits jne. Marjad ja puuviljad: kõik värsked marjad ja marjad keedetuna; puuviljadest kõik, mis ei tekita vaevusi; kuivatatud puuviljad; mahlad, toored mahlad sobivatest marjadest ja puuviljadest; rabarber; küpsetatud aedviljad ja puuviljad võivad sobida paremini kui värsked. Kartul - keedetud, püreed, ahjus fooliumis või restil küpsetatuna, suppides ja vormiroogades. Leib ja muud viljatooted - rukki-, graham-, odra-, kaera-, pärmileib, sepikujahust küpsetatud leivad ja kuklid.

Piim ja piimatooted: rasvata piim, rasvata hapupiim või piim; rasvata jogurt; väherasvased juustud, millede rasvasisaldus on kõige rohkem 20% kuivainest või 11% värskest kaalust; kodujuust, kohupiim; piimajäätis; ilma rasvata piimapulber.

Liha, kala, kana, muna: väherasvane liha, kala, kana; maks; praehakkliha; ulukiliha; väherasvased lihalõiked, lihasüldid; kanamuna toitude valmistamisel ja küpsetistes. 

Joogid - vesi, mineraalvesi, lahjad mahlad; tee, raviteed; liha-, kala-, ja aedvilja leemed.

Rasvad - võimalikult vähe kasutada rasva, eelistada lahjasid leivamäärdeid.

Näidismenüü:

Hommikusöök:

*'* Täisterapuder või täisteraleib

*     Leivale vähe lahjat määret Väherasvast juustu või lihalõikeid Lahjat piima, hapupiima või jogurtit

*'* Juurvilja

*     Marju, puuvilju, värsket mahla või nektarit Tee ja ravitee

Lõunasöök:

Rikkalikult aedvilju riivitult või keedetult

salatina

Kartul

Väherasvast liha, kala, kana või muud liha *'* Täisteraleiba *v Leivale lahjat määret

Ilma rasvata piima, hapupiima või vett

Põhiroaks, kas supp, poti- või vormiroog, puder või juurviljatoit. Toidu võib kombi­neerida ka täisteraleivast, lihalõigetest, salatist ning rasvata või väherasvastest piimatoodetest.

Eineks: marju või puuvilju, täisteraleiba või kukleid; õhuke kiht lahjat leivakatet või rasvata jogurtit.     Mõnikord   sai   või    pärmitaigna marjapirukas ning tee või ravitee.

Õhtusöök: nagu lõunasöök.

Õhtueineks: täisteraleiba, lahjat määret, sobivaid juurvilju vastavalt aastaajale, tee või ravitee ning marju ja puuvilju.

Seoses kehakaalu ja vaevustega:

* Parim viis kaalus alla võtta on parandada pidevalt toitumisharjumusi.

Rasva vähendamine mõjub pikapeale Sinu kehakaalule. Rasva vähendamise kõrval hakka kontrollima ka toiduhulka. Pea silmas seda, et toidu valik oleks mitmekesine. Söö iga päev:

  • rikkalikult aedvilja, marju ja puuvilju;
  • täisteratooteid nagu leib, -kuklid ja -pudrud;

* 6 dl rasvata piima, hapupiima või jogurtit või 6 viilu väherasvast juustu; S tagasihoidlikult väherasvast liha, kala või kana.

Jaga toit hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi vahel; vähenda toidu hulka õhtupoole.

Võid liituda kehakaalu vähendamiseks rühmaga (kaalujälgijad). Rühma tugi ja toetus aitavad eesmärki saavutada.

Regulaarne igapäevane liikumine aitab intensiivselt kehakaalu vähendada.

Lugu on võetud Pärnu Haigla kodulehelt 20. mail 2016. Vaata värskendusi siit.

Äripäev
20. May 2016, 16:31
Vaata EST või RUS arhiivi
Mirjam Esperk

Mirjam Esperk

Kadi Heinsalu

Kadi Heinsalu

Violetta Riidas

Violetta Riidas